Porównaj najlepsze oferty
na instalacje fotowoltaiczne

Sprawdź szacunkowy koszt
instalacji fotowoltaicznej
w Twoim domu.

Kalkulator

Jak wybrać firmę zajmującą się montażem fotowoltaiki?

Fotowoltaika kalkulator

Zwiększająca się popularność pozyskiwania energii ze słońca sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej firm zajmujących się sprzedażą i montażem instalacji fotowoltaicznych. Taki duży wybór dla klienta to z jednej strony korzyści, ponieważ konkurujące ze sobą firmy oferują coraz korzystniejsze warunki dla odbiorców. Z drugiej jednak strony istnieje większa szansa nas to, że trafimy na firmę, która będzie nieprofesjonalna, a nawet nieuczciwa. Na co więc należy zwrócić uwagę przy wyborze firmy instalującej fotowoltaikę?

Gwarancja – ile powinna trwać i co obejmuje?

Instalacja fotowoltaiczna to perspektywa długofalowego działania, w zasadzie przez dziesiątki lat. Ile powinna więc wynosić gwarancja oferowana przez producenta? Średnia wartość takiej gwarancji w firmach, które mamy na rynku to 10 -15 lat. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że nie jest to maksymalny okres, jaki możemy uzyskać. Tak naprawdę to od firmy zajmującej się produkcją i montażem będzie zależało to, czy klient otrzyma o wiele dłuższą gwarancję. Każda firma ma możliwość rozszerzania tego okresu. To zdecydowanie prowadzi do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa u klienta. Wybierając więc firmę, należy zwrócić uwagę na to, by proponowała ona jak najdłuższy czas gwarancji. Na rynku można spotkać producentów, którzy oferują swoim klientom aż 25 lat gwarancji. Dlaczego więc korzystać z ofert, gdzie ta gwarancja miałaby trwać praktycznie o połowę krócej? Zdecydowanie lepiej jest zdecydować się na tę drugą ofertę. Czy firmy oferujące stosunkowo krótką gwarancję można nazwać nieuczciwymi? W pewnym sensie. Jeżeli ten okres jest niedługi, to co można powiedzieć o jakości instalacji? Z drugiej strony, skoro potencjalnie gwarancję można znacznie wydłużyć, to dlaczego firma tego nie robi, a tym samym skraca czas bezpłatnej pomocy klientowi w razie awarii?

Mówiąc o gwarancji należy jednak pamiętać o jednej ważnej rzeczy. Czym innym jest długość gwarancji na samą instalację, czyli wydajność paneli fotowoltaicznych, a czym innym na poszczególne jej elementy, które po prostu z biegiem czasu się zużywają, na przykład falownik. Tutaj nawet najlepsza firma, która jest w stanie zagwarantować swoim klientom kilkudziesięcioletni czas działania fotowoltaiki bez strat na jej wydajności, musi określić zdecydowanie krótszy czas działania poszczególnych jej elementów. Na przykład na wcześniej wspomniany falownik można liczyć na około 12 lat gwarancji. To uczciwa oferta.

O czym świadczy to, że gwarancja na fotowoltaikę w danej firmie jest tak długa? Przede wszystkim można mieć pewność, że instalacja jest zbudowana z bardzo wysokiej jakości komponentów, które dodatkowo zostały dokładnie sprawdzone.

 

Co powinna zawierać kompleksowa obsługa?

Niestety wiele firm zajmujących się fotowoltaiką, ogranicza się jedynie do sprzedaży instalacji oraz jej transportu, zostawiając klienta samego sobie. Tymczasem nie na tym polega kompleksowa obsługa. Jeżeli w zakresie i możliwościach oraz umiejętnościach firmy leży świadczenie także innych usług, w taki sposób, by klient czuł się wyjątkowo bezpieczny i obsłużony bez zarzutu, każda z nich powinna takie usługi świadczyć. Jeżeli zaś tak nie jest, można śmiało powiedzieć, że dane przedsiębiorstwo nie powinno zajmować się fotowoltaiką. Z jakich detali powinna składać się obsługa firmy? Do tego typu kompleksowego podejścia należą takie elementy obsługi jak:

  • wsparcie w szukaniu dofinansowanie na fotowoltaikę
  • projekt dokładnie skonsultowany z klientem
  • transport
  • profesjonalny montaż wykonany przez osoby, posiadają certyfikaty poświadczające ich umiejętności w tym zakresie
  • zapewnienie całego zestawu niezbędnego do montażu, czyli stelaży, kabli czy mocowań
  • cykliczne przeglądy
  • pełne wsparcie posprzedażowe

Z punktu widzenia klienta musisz pamiętać, że masz prawo zadawać wszelkie, nawet najbardziej błahe pytania i otrzymać na nie pełną, zrozumiałą dla laika odpowiedź. Nic w tym dziwnego, ponieważ pewne zwroty czy wyrażenia dotyczące fotowoltaiki, a także to, w jaki sposób ona działa, mogą być dla klienta niezrozumiałe.

 

Czego należy wymagać od firmy, zajmującej się sprzedażą i montażem fotowoltaiki?

Oprócz wszystkich wymienionych czynników, należy także zwrócić uwagę na podejście firmy do klienta. Czy jest on “załatwiany” masowo i zbywająco, czy też jeszcze przed sprzedażą wszystkie jego wątpliwości są wyjaśniane? Tak naprawdę w dobie ogromnej konkurencji na rynku fotowoltaiki, takie elementy obsługi jak wysoka kompetencja, ale także kultura osobista, uprzejmość czy cierpliwość, powinny być czymś oczywistym. Niestety bywa tak, że mimo dobrych opinii jeśli chodzi o kwestie techniczne, firma nie może się poszczycić obsługą nastawioną na poszanowanie czasu i godności klienta.

Na przykład obsługa może nie posiadać cierpliwość w odpowiadaniu na pytania zadawane przez potencjalnego klienta już na etapie samej konsultacji wstępnej, kiedy klient planuje zakup instalacji. To niestety jest zły znak, który powinien dać do myślenia, czy wybrana firma jest tą odpowiednią. Doświadczenie każe bowiem spodziewać się takiego samego niekompetentnego traktowania klienta na kolejnych etapach zakupu. Jako klienci nie chcielibyśmy być traktowani jak natręci, szczególnie że chodzi o sporą inwestycję na dziesiątki lat, a nie jakiś drobny zakup. Z tego względu najlepiej wybierać firmę zajmującą się sprzedażą i montażem instalacji fotowoltaicznych, zwracając uwagę na opinie w sieci dotyczące zarówno kwestii typowo związanych z samym produktem i jego jakością, ale także kompetencjami obsługi, a szczególnie z tym, jak wygląda obsługa posprzedażowa, ponieważ chyba właśnie ten czynnik będzie najbardziej odzwierciedlał profesjonalizm firmy.